10 Aralık 2013 Salı

Emziren Anne Doğal, Emziremeyen Anne Yapay


Bir bebek bakım odasında yaşadığım kısa bir anım geldi aklıma. Bir anne bebeğini emziriyordu. Ben de mama hazırlıyordum bebeklerime. Benim bebeklerimin kaç aylık olduğunu sordu. Sekiz aylıktılar o zaman. Ben de onun bebeğinin kaç aylık olduğunu sordum. On dört aylık olduğunu söyledi. Bebeği biraz minikti sanki. Sanırım benimkilerle karşılaştırdı bebeğini. Birden gerildi ve '' Öyle mamayla kof şişman olacağına olmasın daha iyi zaten! '' dedi ve hızla bebeğini kucaklayıp yanımdan ayrıldı.

Evet, emzirmeyip mama verdiğim için bir kez daha yapay anne olmuştum. Ben zaten bilerek ve isteyerek emzirmiyordum. Ne gerek vardı emzirmeye değil mi? Bebeklerimi mamayla şişirip kof yapmak varken. Kime neye kızıyordu acaba kendince bu anne? Bebeğinin biraz minik olması onu rahatsız ediyordu demek ki. Belki anne sütü yetmiyor etraftan da mama ver diyenler vardır. Mama vermek ona göre yapay anneliktir. O da bebeğine mama veren her anneye kızma hakkı görüyordur kendinde. Olabilir.

Bir bebeği anne sütüyle beslemek en doğal ve olması gereken durumdur. Ancak bebeğini emzirememiş anneler sanki bunu isteyerek ve bilerek yapıyorlarmış gibi bir algı var. Sanırım hiçbir anne isteyerek bebeğini emzirmekten vazgeçmez. Ya sütü kesilmiştir, ya hastalık nedeniyle bırakmıştır ya da bebek memeyi almıyordur. Mutlaka vardır bir nedeni.

Ben de sütüm erkenden kesildiği için bebeğini emzirememiş bir anneyim. Mecburen devam sütüyle besledim bebeklerimi. Ama sanki bebeklerime çok büyük kötülük yapıyormuşum gibi tavırlar da gördüm. Benim devam sütü vermekten başka seçeneğim yoktu. Aç iki bebek kollarımdayken '' Ben mama vermem, tadı kötü,  kokusu kötü, içinde ne var, asla vermem! '' diyemezdim. Ben zaten emziremediğim için yeterince üzülürken çeşitli karşılaştırmalarla belki farkında olmadan yetersiz, eksik bir anne olduğumu vurguluyorlardı. Yapay anneydim ben değil mi? Duyguları da yapay bir anne.

Bence sütü yetmediği halde bebeğe ek besin vermeyen, sağlık sorunu olduğu halde ısrarla emziren, yeterince iyi beslenmeyen, ruh hali iyi olmadığı halde emzirerek bebeğini olumsuz etkileyen, zararlı alışkanlıkları olan anneler dikkat etmeli asıl. Annenin fiziksel ve duygusal her durumu etkiliyor çünkü bebekleri.


Benim bebeklerim çok az anne sütü aldılar ama aylarına göre gelişimleri gayet normal. Öyle hastane,  hastalık maceramız da olmadı çok fazla. Anne sütünü verip vermemek bir tercih değil. Sütün varsa ve bir sağlık sorunun yoksa elbette emzireceksin bebeğini. Bu gayet doğal. Ama sütün yoksa ve henüz kırkı çıkmamış iki bebek varsa ortada mecburen devam sütü vereceksin. Bu da gayet doğal. 

Emziren anne tam, mükemmel, iyi ve doğal; emziremeyen anne eksik, yetersiz, kötü ve yapay değil kısacası. Önemli olan bebeğin beslenme ihtiyacını sağlıklı bir şekilde karşılayabilmek. Sanırım doktorlar hastalarına '' Bebekken mamayla mı beslendin anne sütüyle mi? '' diye de sormuyorlar.  Mamayla büyüyen ve sağlıklı olan insanlar da var. Sevgiler.

14 yorum:

  1. Merhaba ayni seyleri yasayip ve bu kadar iyi anlatilmasi cok duygulandirdi beni

    YanıtlaSil
  2. Aynı şeyleri yaşayan ikiz annesi olarak sizi çok iyi anlıyorum.çok güzel anlatmışsınız. Ben 6 ay hem annesütü hem mama takviyeli gittim. Ama aynı yorumları hep duydum. Annelik sadece emzirmek değil. Ne yazıkki bu annenin elinde değil, süt yetmiyorsa hele ikizse yapacak fazla birşey yok.

    http://erkenemekli.blogspot.de

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yalnız olmadığımı bilmek güzel:) teşekkürler ilginize. Sevgiler..

      Sil
  3. Tabii ki yalnız değilsiniz. Ayrıca yanlış bir şey de yapmıyorsunuz. Ablamın da sütü erken kesilmişti ve yeğenim mamayla büyüdü. Gelişimi gayet normal olduğu gibi, çok da sağlıklı büyüdü maaşallah. Bağışıklığı da iyiydi, çok az hasta oldu. Zekası da gayet yerinde. Emzirmek tabii ki çok iyi bir şey, sütü olan her anne emzirsin tabii, ama sütü yoksa da mama vermek dünyanın sonu değil. Benim ilk 2,5 ay sütüm az geldiği için mama ile takviye yaptım, hiç de vicdan azabı duymadım. Tam tersi bebeğim doydu, yeterli sıvı aldığı için sarılığı çabuk geçti. Şimdi sütüm arttığı için sadece emziriyorum. Ama olmasaydı da tabii ki mecburen mama verecektim. Siz de içinizi ferah tutun bence. Bu kişilerin moralinizi bozmasına izin vermeyin.

    YanıtlaSil
  4. Galiba emzir (eme)me bütün ikiz annelerinin ortak yarası. Kimse birşey demeden bile insan kendini kötü hissediyor zaten. Benim bakicim demişti, kadın var kadın var kimisi emzirir, kimisi masayı dayar. :))(mama yapmaya giderken). Susuyor inssn bazen. Anlamsız zaten cevap vermek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet genelde benzer deneyimler yaşıyoruz ikiz anneleri olarak. Emzirme en önemlilerinden sanırım. Teşekkürler ilginize..

      Sil
  5. Benimde 5 aylık bir bebeğim var ama sadece 3 ay emdi .. Eşim ve kaynanam o kadar takıntılılarki .. görümcemin 3 çocuğu var 3ünüde emzirmiş .. bir havalar bir beni küçümsemeler .. ben sütüm gelsin diye herseyi yaptım .. ama gelmedi ve eşim bana sen yapay annesin diyor burda yazdığı gibi .. psikolojim bozuldu emzirme döneminde . Çocuğu emzirip yerine yatiriyorum ilk ağlamasında ay bu çocuk aç ay senin goguslerin yumuşak ay senin sütün yok bıktım ya bıktım .. simdi kaynanam çocuğuma acıyarak bakıyor ayyy yavrum hic anne sütü almadıki .. ne yapayım ne ya kendimimi parcalayayim .. anne sütü almayan milyonlarca insan vardır onların hepsi hasta zekasi7 geri falanmı .. cok sacma cok ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seni çok iyi anlıyorum. Bu anne sütü almadı bu çocuklar yazıl hikayesi malesef bizde de devam ediyor ve edecek gibi. Çocukların bir çok davranışı buna bağlanıyo. Artık hııı deyip geçiyorum yoruldum ben de cevap vermekten. Allah bebeğine sağlık versin. Yok öyle bi durum tabi. Sevgiler..

      Sil
  6. Ahh okadar iyi anliyorum ki sizi.kendimi normale hazirlamisken asiri kanamayla acil sezaryana alindim.dogal anne olamadimmis..dayanikliyim agrisiz sizisiz ayağa kalktim güya bana yardıma gelen kaynanam dort gun herseye karisti bunaldim ben strese girdim bebegim agladı.dr mama takviyesi verdi yoookk dr lar bilmiyormus benim sutum azmış devamlı emzirsem yada aç kalsa emermiş.4gunluk bebeği ac bırak dedi ya..eşim baktı olmuyo gonderdi simdi 5 aylığız
    ogunden sonra sorunumuz olmadi ama simdi azaldi doymuyor cocuk ek gıdaya başladık diye yadırganıyoruz bu sefer.eee millet 4 yasina kadar emziriyormus.becerebilicek kadin lazimmis.ayy ne iclenmisim be:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malesef emziremeyen anneleri diğerleri ısrarla anlamak istemiyorlar. Benim bebeklerim iki yaşını doldurmak üzere hala boyları kiloları konuşma çalışmaları eleştiriliyor. Diğer bebeklerle karşılaştırılıyor. Artık hı hı deyip geçiyorum yoruldum anlatmaktan. Nedir bu emziren anne ve bebek üstünlüğü anlamıyorum. Size de kolaylıklar diliyorum. Bebeğinizi güle güle büyütün. Sevgiler..

      Sil
    2. Benim de bebeklerim ikiz sütüm yetmediği için mama veriyorum

      Sil
  7. Çok çok zor .. emziren anne mükemmel anne onlar kusursuz ama sen emzir(e) mediğin için yarımsın beceriksizsin falan filan . Psikoloji bozmaktan başka bir işe yaramıyorlar .. boşverin bence en önemlisi o bebeği sağlıklı edepli insan gibi Yetiştirebilmek ..

    sevgiler ..

    YanıtlaSil